Dr. Dirk Hecker

Dr. Dirk Hecker ist Geschäftsführer der »Fraunhofer-Allianz Big Data«, einem Verbund von 28 Fraunhofer-Instituten zur branchenüber­greifenden Forschung und Technologie­entwick­lung im Bereich Big Data. Außerdem leitet Dr. Hecker die Abteilung »Knowledge Discovery« am Fraunhofer-Institut für Intelligente Analyse- und Informationssysteme IAIS. Die Forschungs­schwerpunkte der Abteilung liegen im Data Mining und Machine Learning. Dr. Hecker verantwortet ferner das Ge­schäfts­feld »Marketing, Marktforschung und Mediaanalyse« des Fraunhofer IAIS.

Dr. Hecker koordiniert die Arbeitsgruppe »Smart Cities« im »Smart Data Innovation Lab« und ist in Mitglied der »Networked European Software and Services Initiative (NESSI)«. Dr. Hecker hat langjährige Erfahrung in der Leitung von Forschungs- und Industrieprojekten im Bereich Data Mining und Machine Learning. Seine aktuellen Arbeitsschwerpunkte liegen in Big Data Analytics, Predictive Analytics, Deep Learning und Mobility Mining. Dr. Hecker studierte Geoinformatik an den Universitäten Köln und Bonn und promovierte an der Universität zu Köln. 

Publikationen

Jacobs, B. Sylla, K-H. Wohlfrom, A. Kötter, F.: Marktübersicht In-Memory-Systeme. Herausgeber: Dr. Dirk Hecker, Thomas Renner, Fraunhofer Verlag, 2016

Müller, M. D. Schulz, D. Mock, M. Hecker, D.: Detecting Mobility Patterns with Stationary Bluetooth Sensors: A real-world Case Study, AGILE, 2015

Fuchs, G. Stange, H. Hecker, D. Andrienko, N. Andrienko, G.: Constructing semantic interpretation of routine and anomalous mobility behaviors from big data. SIGSPATIAL Special 7(1): 27-34, 2015

Andrienko, N. Andrienko G. Stange, H. Liebig, T. Hecker, D.: Visual analytics for understanding spatial situations from episodic movement data, KI-Künstliche Intelligenz 2012/8, pages 241-251, 2012

Ellersiek, T., Liebig, T. Hecker D. and Körner. C.: Analyse von raum-zeitlichen Bewegungsmustern auf Basis von Bluetooth-Sensoren. In Angewandte Geoinformatik 2012, Beiträge zum 24. AGIT Symposium Salzburg, 2012

Schreinemacher, J. Körner, C. Hecker, D. Bareth, G.: Analyzing Temporal Usage Patterns of Street Segments Based on GPS- Data – A Case Study in Switzerland. In Proc. of the 15th International Conference on Geographic Information Science (AGILE'10), 2012

Hecker, D. Körner C. und May, M.: Robustness Analyses for Repeated Mobility Surveys in Outdoor Advertising. In Proc. of the 1th International Conference on Spatial Data Mining and Geographical Knowledge Services (ICSDM'11), pages 148-153. 2011a

Hecker, D. Körner, C. Stange, H. Schulz D. und May, M: Modeling micro-movement variability in mobility studies. In Lecture Notes in Geoinformation and Cartography, Volume 1, Part 2, pages 121-140, 2011b

Hecker, D. Körner C. und May, M.: Challenges and Advantages of using GPS Data in Outdoor Advertisement. In Proc. of the 3th Conference on Geoinformatik - Geochange, pages 257-260. Akademische Verlagsgesellschaft. 2011c

Stange, H. Liebig, T. Hecker, D. Andrienko, G. und Andrienko, N.: Analytical Workflow of Monitoring Human Mobility in Big Event Settings using Bluetooth. In Proceedings of the 3rd ACM SIGSPATIAL International Workshop on Indoor Spatial Awareness.pages 51-58, 2011

Hecker, D. Stange, H. Körner, C. May, M.: Sample Bias due to Missing Data in Mobility Surveys. IEEE International Conference on Data Mining Workshops - ICDM 2010: pages 241-248, 2010a

Hecker, D. Körner C. und May, M.: Räumlich differenzierte Reichweiten für die Außenwerbung. In Angewandte Geoinformatik 2010, Beiträge zum  22. AGIT Symposium Salzburg, pages 194-203, 2010b

Hecker, D. Körner, C. Streich, H. und Hofmann, U.: A Sensitivity Analysis for the Selection of Business Critical Geodata in Swiss Outdoor Advertisement. In GIScience 2010, Extended Abstracts Volume, 2010c

Körner, C. Hecker, D. May, M. und Wrobel, S.: Visit potential: A Common Vocabulary for the Analysis of Entity-location Interactions in Mobility Applications. In Proc. of the 13th International Conference on Geographic Information Science (AGILE'10), 2010

Körner, C. Hecker, D. Krause-Traudes, M. May, M. Scheider S., Schulz, D. Stange, H. und Wrobel, S.: Spatial Data Mining in Practice: Principles and Case Studies. In C. Soares und R. Ghani, editors, Data Mining for Business Applications. IOS Press, 2010

Liebig, T. Stange, H. Hecker, D. May, M. Körner C. and Hofmann. U.: A General Pedestrian Movement Model for the Evaluation of Mixed Indoor-Outdoor Poster Campaigns. In Proc. of the Third Workshop on Pervasive Advertising and Shopping, 2010

May, M. Körner, C. Hecker, D. Pasquier, M. Hofmann, U. und Mende, F.: Handling Missing Values in GPS Surveys using Survival Analysis: a GPS Case Study of Outdoor Advertising. In ADKDD '09: Proceedings of the Third International Workshop on Data Mining und Audience Intelligence for Advertising, pages 78-84, New York, NY, USA, 2009

May, M. Körner, C. Hecker, D. Pasquier, M. Hofmann, U. und Mende. F.: Modelling Missing Values for Audience Measurement in Outdoor Advertising using GPS Data. In GI Jahrestagung, Volume 154 of LNI, Pages 3993-4006. GI, 2009

Pasquier, M. Hofmann, U. Mende, F.H. May, M. Hecker, D. and Körner, C.: Modelling and prospects of the audience measurement for outdoor advertising based on data collection using GPS-devices. Proc. of the 8th International Conference on Survey Methods in Transport. 2008

Wegener, D. Hecker, D. Körner, C. May, M. und Mock, M.: Parallelization of r-programs with GridR in a GPS trajectory Mining Application. In Proc. of the 1st Ubiquitous Knowledge Discovery Workshop (UKD'08), 2008

May, M. Hecker, D. Körner, C. Scheider S. und Schulz, D.: A Vector-Geometry Based Spatial knn-algorithm for Traffic Frequency Predictions. In Proc. of the 2008 IEEE International Conference on Data Mining Workshops (ICDMW '08), pages 442-447. IEEE Computer Society, 2008a

May, M. Scheider, S. Rösler, R. Schulz, D. Hecker, D.: Pedestrian flow prediction in extensive road networks using biased observational data. Proceedings of the 16th ACM SIGSPATIAL International Conference on Advances in Geographic Information Systems, November 5-7, 2008, Irvine, USA, 1-4. 2008b

Hecker, D. Warmelink, F.: Die Einsatzmöglichkeiten von Geoinformationssystemen (GIS) im Verlagswesen. Eine Einführung zum Thema GIS und Geomarketing. BVDA, pages 1-74, 2005